به گزارش یکتاپرس به نقل از ایرنا پیش از هر چیز آب پاکی را روی دست مان میریزد. مثل همیشه با آوردن مصداقهای به روز و با بیانی ساده پیش دستی میکند و میگوید: «داشتن غیرتمندی از ویژگیهای مومن است. غیرت از علاقه به احکام الهی ناشی میشود اما گاهی رفتاری از ما سر میزند که این خلق نیکو تبدیل به منکر میشود. چطور؟ وقتی ندانیم آن را کجا و چگونه و با چه آدابی خرج کنیم. خیلی وقتها هست که ما میخواهیم یک منکر را از میان برداریم اما خودمان با رفتار غلطی که داریم و با روش اشتباهی که انتخاب میکنیم ۱۰ منکر دیگر در کنارش انجام میدهیم.»
استاد الهی به همین جا بسنده نمیکند و در ادامه میگوید: «از آنجایی که این فرد به عنوان نماینده دین وارد ماجرا شده اشکال او کمتر از کسی که منکری انجام میدهد نیست، چرا که ضربه زدن به اصل دین تبعاتی جبران ناپذیرتر از انجام یک منکر در جامعه دارد.»
حجت الاسلام الهیفر اکنون سال هاست که به عنوان استاد اخلاق در حوزه و رسانههای مختلف شناخته میشود. ایشان در طول دوره تحصیل از محضرعلما و اساتید بنام حوزه همچون آیات عظام تبریزی، آیت الله بهجت، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله زنجانی، آیت الله وحید خراسانی ،آیت الله بهاءالدینی و آیت الله خوشوقت تلمذ کرده و مدت ۲۱ سال در محضر آیت الله بهجت و آقا فخر تهرانی حضور داشته است.
استاد اخلاق: هر شخصی صلاحیت نهی از منکر را ندارد
استاد الهی فر میگوید در محضر همین اساتید و ناظر به آیات صریح قرآن کریم و احادیث و روایات ائمه اطهار (ع) آداب تذکر لسانی را فراگرفته و در این گفتگو به شرح این آموختهها می پردازد.
استاد تا آنجا که میدانیم تذکر لسانی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر نقش کلیدی را ایفا میکند. آیا در قرآن کریم به طور ویژه و صریح به این موضوع و چگونگی انجام آن اشاره شده است؟
بله، دین اسلام کاملترین دین است. مگر میشود که درباره مسئله به این مهمی آدابی ذکر نشده باشد. همان طور که میدانید تمام پیامبران الهی به همین دلیل برگزیده شدند تا به سمت جامعه خودشان بروند و با همین تذکرها و یادآوریها و با زبانی که آکنده از الفت و دلسوزی و مهربانی است امر به معروف و نهی از منکر کنند. پس حتما در این زمینه دستوراتی وجود دارد و جالب اینجاست که در قرآن کریم این دستورات ابتدا به پیامبر خدا آموزش داده میشود. یعنی این آداب به اندازهای مهم هستند که خداوند آن را خطاب به پیامبر خودش هم آموزش میدهد.
این آیات در کدام سوره قرآن و خطاب به چه پیامبری آورده شده است؟
خداوند در سوره طه و خطاب به حضرت موسی (ع) مرحله به مرحله این آداب را بیان کرده است.در ابتدای این آیات خداوند از عصیان فرعون میگوید. همان طور که میدانید فرعون ادعای خدایی داشت و سر تا به پا شرک و غرور و گناه و ظلم بود. خودش به تنهایی نمادی از طاغوت بود اما با این حال خداوند به پیامبرش چه سفارشی میکند.در این آیات میفرماید به سوی فرعون بروید چرا که او طغیان کرده است و سپس بلافاصله در آیه بعدی میفرماید با او به آرامی صحبت کنید که متذکر شود یا از خدا بترسد. عبارتی که در قرآن به کار برده شده (قول لین ) است. مفسران از این عبارت با عنوان زبانی همراه با مهر و عطوفت یاد کردهاند. توجه داشته باشید پس دستور صریح خداوند این است که حتی اگر میخواهید بنده ظالم و گناهکار و طغیانگری به مانند فرعون را هم به راه راست هدایت کنید وظیفه شما این است که این کار را با زبانی نرم و مهربان انجام دهید.